1. Θεωρία & Έρευνα στις Δημοσιογραφικές Σπουδές
    Επιμέλεια/Πρόλογος: Αλέξανδρος Μπαλτζής, Ανδρέας Βέγλης
    Αφιέρωμα του επιστημονικού περιοδικού Ζητήματα Επικοινωνίας, τεύχος 14-15, 2012.
    Αθήνα: Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Εφηρμοσμένης Επικοινωνίας (Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών) / Εκδόσεις Καστανιώτη
    ISSN: 1790-0824
    Παρουσίαση ]

     

  2. Η Τέχνη στην Εποχή των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας (Art in the Age of Mass Media)
    Συγγραφέας: John Walker
    Μετάφραση: Χάιδω Παπαβασιλείου, Πένυ Φυλακτάκη.
    Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 2010
    ISBN: 978-960-12-1928-8
    Παρουσίαση ]

     

  3. Καινοτομίες και Προκλήσεις στα Ευρωπαϊκά ΜΜΕ
    Επιμέλεια: Σοφία Καϊτατζή-Γουίτλοκ, Αλέξανδρος Μπαλτζής
    Συλλογικός τόμος με συμπληρωμένα και επεξεργασμένα κείμενα των εισηγήσεων που παρουσιάστηκαν στο διεθνές επιστημονικό συνέδριο "New Directions in European Media".
    Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 2006
    ISBN: 960-12-1571-6
    [ Παρουσίαση ]

     

    Μετάφραση και επιστημονική επιμέλεια

  4. Kurt Blaukopf, Μουσική και Κοινωνικές Μεταβολές - Σκοποί της Κοινωνιολογίας της Μουσικής (από τα γερμανικά). Πρόκειται για το πρώτο κεφάλαιο από το βιβλίο του Kurt Blaukopf Musik im Wandel der Gesellschaft (εκδ. Piper, Μόναχο/Ζυρίχη 1982, ISBN: 3-492-02523-4). Με το κείμενο αυτό παρουσιάζεται στη γλώσσα μας μια σημαντική θεωρία της κοινωνιολογίας της μουσικής. Σύμφωνα με τον συγγραφέα, ο οποίος προσανατολίζεται μεθοδολογικά προς μια διεπιστημονική έρευνα της θεωρίας του πολιτισμού, η κοινωνιολογία της μουσικής θα ήταν περιττή ως ξεχωριστός κλάδος, αν η ιστορία της μουσικής είχε ενσωματώσει στη μέθοδό της την κοινωνιολογική διάσταση της εξέλιξης της μουσικής. Ο Kurt Blaukopf (1914-1999) ήταν καθηγητής στην Ανώτατη Σχολή Μουσικής και Δραματικής Τέχνης της Βιέννης και η συμβολή του στην κοινωνιολογία – της μουσικής, αλλά και των τεχνών γενικότερα – υπήρξε καθοριστική όχι μόνο στην Αυστρία, αλλά και σε διεθνές επίπεδο (είναι ιδρυτής του διεθνούς ινστιτούτου MEDIACULT, το οποίο τελεί υπό την αιγίδα της UNESCO). Το κεφάλαιο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Μουσικολογία (ISSN 1012-0203), τεύχος 10-11/1998, σελ. 139–147.

     

  5. Asen Davidof, Ο Μετα-Ολοκληρωτικός Διανοούμενος: Δρόμοι στο Λυκόφως (από τα βουλγαρικά). Το άρθρο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο περιοδικό Λεβιάθαν, 13/1993, σελ. 97–122 (Αθήνα: Εταιρεία Έρευνας και Μελέτης του Πολιτισμού και της Κουλτούρας, ISSN 1105-6444). Πραγματεύεται την αμφιλεγόμενη θέση των διανοούμενων στην περίοδο των ριζικών ανακατατάξεων στη βουλγαρική κοινωνία, με την πτώση του καθεστώτος που είχε επιβάλει το Κομμουνιστικό Κόμμα από το 1945. Όταν δημοσιεύτηκε το άρθρο, ο Asen Davidof ήταν αναπληρωτής καθηγητής στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου της Σόφιας “Sv. Kliment Ohridski”. [Πλήρες κείμενο]

     

  6. Dimitrina Naneva, Tatiana Dronzina, Η Βουλγαρία μετά τις Εκλογές του 1990 (από τα βουλγαρικά). Το άρθρο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο περιοδικό Λεβιάθαν, 11/1991, σελ. 139–157 (Αθήνα: Εταιρεία Έρευνας και Μελέτης του Πολιτισμού και της Κουλτούρας, ISSN 1105-6444). Πραγματεύεται το προφίλ των ψηφοφόρων και τα βασικά χαρακτηριστικά της πολιτικής αντιπαράθεσης στις νέες συνθήκες, μετά την κατάρρευση του καθεστώτος που είχε επιβάλει το Κομμουνιστικό Κόμμα από το 1945 και τις πρώτες προσπάθειες να καθιερωθούν η κοινοβουλευτική δημοκρατία και η νοοτροπία του κοινοβουλευτισμού, γενικότερα. Όταν δημοσιεύτηκε το άρθρο, η Dimitrina Naneva ήταν αναπληρώτρια και η Tatiana Dronzina επίκουρη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Σόφιας “Sv. Kliment Ohridski”. [Πλήρες κείμενο]

     

  7. Κωνσταντίνος Κατσουρός, Στο Δρόμο για τη Φρανκφούρτη (στα βουλγαρικά). Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Kultura (Κουλτούρα. Περιοδική επιστημονική έκδοση του Ερευνητικού Ινστιτούτου Πολιτισμού της Βουλγαρικής Ακαδημίας Επιστημών, Σόφια: Υπουργείο Πολιτισμού), τεύχος 3/1991, σελ. 39–49. Η πρωτότυπη δημοσίευση έγινε στο περιοδικό Λεβιάθαν, τεύχος 1/1988, σελ. 25–36 (Αθήνα: Εταιρεία Έρευνας και Μελέτης του Πολιτισμού και της Κουλτούρας, ISSN 1105-6444). Το άρθρο αποτελεί μία σύντομη, αλλά περιεκτική αναδρομή στη θεμελίωση και την εξέλιξη της Κριτικής Θεωρίας, εστιάζοντας στα βασικά κοινωνικά προβλήματα και τις συλλογικές εμπειρίες που καθόρισαν τους συντελεστές της διανοητικά, αλλά και ως κοινωνικά και πολιτικά ενεργά άτομα.