Art in the Age of Mass Media

Συγγραφέας: John Walker.

Μετάφραση: Χάιδω Παπαβασιλείου, Πένυ Φυλακτάκη.
Επιμέλεια: Αλέξανδρος Μπαλτζής.
Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 2010.
ISBN: 978-960-12-1928-8.

 

Παρουσίαση του βιβλίου

Μπορούν οι εικαστικές και πλαστικές τέχνες να επιβιώσουν στην εποχή των μέσων μαζικής επικοινωνίας; Εάν ναι, με ποιες μορφές και με τι στόχους; Μπορεί η ριζοσπαστική τέχνη να διαδραματίζει ακόμη τον κριτικό της ρόλο στο σημερινό διαιρεμένο κόσμο; Αυτά είναι μερικά από τα προκλητικά ερωτήματα που πραγματεύεται η νέα, πλήρως αναθεωρημένη, ενημερωμένη και διευρυμένη έκδοση του βιβλίου Η Τέχνη στην Εποχή των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας.

Ο John Α. Walker εξετάζει τη συναρπαστική σχέση ανάμεσα στις εικαστικές και πλαστικές τέχνες και τα μέσα μαζικής επικοινωνίας, καθώς και τις αναρίθμητες αλληλεπιδράσεις ανάμεσα στην υψηλή και τη χαμηλή κουλτούρα, σε έναν μεταμοντέρνο, πολιτισμικά πλουραλιστικό κόσμο. Αξιοποιώντας ένα πλήθος ιστορικών και σύγχρονων καλλιτεχνικών έργων για να διασαφηνίσει τα θεωρητικά ζητήματα που πραγματεύεται, ο Walker ερευνά την ποικιλία των τρόπων με τους οποίους οι σύγχρονοι καλλιτέχνες έχουν ανταποκριθεί στην εμφάνιση νέων μέσων μαζικής επικοινωνίας. Από τους σοσιαλιστικούς πίνακες του Courbet μέχρι τα αντιναζιστικά φωτομοντάζ του Heartfield και από τη χρήση των γκράφιτι από τον Keith Haring και την κακόγουστη αυτοπροβολή του Jeff Coons, μέχρι τις διαφημίσεις του Toscani για την Benetton και την παρεμβατική, αλλά και τη διαδικτυακή τέχνη, ο Walker αναλύει κατανοητά και κατατοπιστικά τη μεταβαλλόμενη σχέση ανάμεσα στις τέχνες και τη μαζική κουλτούρα.

Η Τέχνη στην Εποχή των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας αποτελεί για τους φοιτητές των επιστημών της επικοινωνίας, των πολιτισμικών σπουδών και της ιστορίας της τέχνης, μια εξαιρετική εισαγωγή στο συνεχιζόμενο διάλογο ανάμεσα στην υψηλή τέχνη και τη μαζική κουλτούρα. Αποτελεί όμως και σημαντική συμβολή στην ιδιαίτερα περιορισμένη βιβλιογραφία για τα θέματα αυτά στη χώρα μας.

 

Περιεχόμενα

Πρόλογος του συγγραφέα στην τρίτη έκδοση / Ευχαριστίες

Αλέξανδρος Μπαλτζής
Η Ανάλυση του John Walker: Προνεωτερική Παραγωγή Νοήματος και Μαζική Επικοινωνία

Εισαγωγή
Σχετική Βιβλιογραφία
1. Βασικοί όροι και έννοιες
Καλές Τέχνες
Μαζικά Μέσα και Μαζική Κουλτούρα
2. Η τέχνη χρησιμοποιεί τη μαζική κουλτούρα
Courbet, Van Gogh και Λαϊκή Εικονογραφία
Η Ποπ Αρτ Μεταφράζει τη Μαζική Κουλτούρα
Η Αμερικανική Ποπ Αρτ
Φορμαλισμός της Ποπ Αρτ
Πολιτική της Ποπ Αρτ
Μετουσίωση
Έμμεσες Επιρροές των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας
3. Τα μέσα μαζικής επικοινωνίας χρησιμοποιούν την τέχνη
Η Τέχνη ως Θέμα
Η Εικόνα του Καλλιτέχνη στις Διαφημίσεις
Η Τέχνη ως Πηγή Υφολογικών και Μορφολογικών Καινοτομιών
Η Τέχνη ως Θέμα στον Κινηματογράφο
Οι Καλλιτέχνες ως Δεξαμενή Εξειδικευμένης Εργασίας
4. Τέχνη και μηχανική αναπαραγωγή
5. Υψηλή κουλτούρα: καταφατική ή αρνητική;
6. Πολιτισμικός πλουραλισμός και μεταμοντερνισμός
Καταγράφοντας το Πνεύμα της Εποχής
Η Πολιτική του Πλουραλισμού
7. Οι εναλλακτικοί
John Heartfield και Φωτομοντάζ
Τέχνη των Τοπικών Κοινοτήτων και Τοιχογραφίες
Πολιτική Τέχνη στις Αίθουσες Τέχνης
8. Οι εικαστικές τέχνες και τα μέσα μαζικής επικοινωνίας στη δεκαετία του 1980
Μεταπηδήσεις και Μαζικοποίηση της Πρωτοπορίας
Ομοιώματα
Τέχνη, Διαφήμιση και Υπαίθριες Πινακίδες
Οικειοποίηση
Λογοκλοπή
Koons: Μάστορας της Κακογουστιάς και της Επιχειρηματικής Τέχνης
9. Οι καλλιτέχνες και οι τεχνολογίες των νέων μέσων
Φωτογραφία
Φωτοαντιγραφικά Μηχανήματα
Βίντεο
Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές
10. Τέχνη και μέσα μαζικής επικοινωνίας 1990-2000
Πόλεμος, Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας και Τέχνη
Τέχνη και Επιτήρηση
Τέχνη και Διαφήμιση
Τέχνη και Κινηματογράφος
Ο Καλλιτέχνης ως Διασημότητα: Η Περίπτωση του Damien Hirst
Προσομοίωση
Ψηφιακή Τέχνη
Διαδίκτυο και Σχεδιασμός Ιστοσελίδων
Μουσεία
Melrose Place
11. Συμπέρασμα
Βιβλιογραφία
Ευρετήριο