Περίληψη
Το άρθρο εξετάζει την επίδραση που ασκούν διάφοροι παράγοντες σε μια από τις κύριες πηγές αβεβαιότητας στις βιομηχανίες του πολιτισμού. Εξετάζει τις χρήσεις ενός συγκεκριμένου τύπου περιεχομένου που είναι η μουσική. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 400 ατόμων του φοιτητικού πληθυσμού στην Αλεξανδρούπολη. Οι παράγοντες που εξέτασε αφορούν τις κοινωνικές αξίες, τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας, το φύλο, την κατεύθυνση σπουδών, το τμήμα φοίτησης και το εκπαιδευτικό κεφάλαιο των γονέων ως δείκτη για το κοινωνικό υπόβαθρο του πληθυσμού που μελετήθηκε.
Οι συμμετέχοντες απάντησαν σε ερωτηματολόγιο που περιλάμβανε τους λόγους για τους οποίους ακούν μουσική, μία συντομευμένη εκδοχή της Έρευνας Αξιών του Schwartz, την κλίμακα BFI για τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας, καθώς και ερωτήσεις σχετικές με τους υπόλοιπους παράγοντες που μελετήθηκαν. Από την ανάλυση κύριων συνιστωσών προέκυψε ότι ο πληθυσμός αυτός χρησιμοποιεί τη μουσική με πέντε διαφορετικούς τρόπους:
- ως μέσο για αυτογνωσία και απόδραση,
- ως μέσο συναισθηματικής ρύθμισης,
- ως υπόβαθρο για άλλες δραστηριότητες,
- ως μέσο για γνωστική και αισθητική ικανοποίηση και
- ως μέσο κοινωνικής αλληλόδρασης (που περιλαμβάνει την κοινωνικότητα και την κοινωνικοποίηση).
Οι αναλύσεις με ιεραρχική παλινδρόμηση έδειξαν ότι οι παράγοντες που εξετάστηκαν συμβάλλουν διαφοροποιημένα στην πρόβλεψη των χρήσεων της μουσικής. Το φύλο και οι κοινωνικές αξίες συμβάλλουν περισσότερο, σε αντίθεση με το οικογενειακό υπόβαθρο, την κατεύθυνση σπουδών, το τμήμα φοίτησης και τα προσωπικά χαρακτηριστικά. Επιπλέον, ο βαθμός στον οποίο μπορούν να προσδιοριστούν οι διαφορετικές χρήσεις, αποτελεί παράλληλα και μία εκτίμηση για το μέγεθος της αβεβαιότητας που πηγάζει από την αστάθεια της κατανάλωσης, όπου αβεβαιότητα σημαίνει απροσδιοριστία των παραγόντων οι οποίοι συνδιαμορφώνουν τις διαφορετικές χρήσεις.
Τέλος, αναλύονται οι περιορισμοί της έρευνας αυτής, καθώς και οι προτάσεις που προκύπτουν για αντίστοιχες μελλοντικές έρευνες.
Το άρθρο αποτελεί αναθεωρημένη και επεξεργασμένη ανάλυση της έρευνας που παρουσιάστηκε με την ομότιτλη εισήγηση στο διεθνές συνέδριο World Media Economics & Management Conference 2012 (Θεσσαλονίκη, 23-27 Μαΐου 2012).