Καλώς ορίσατε στις ιστοσελίδες μου

Quelles formes de valorisation pour la musique aujourd'hui?
Επιστημονική ημερίδα (προσκεκλημένος ομιλητής)

Université Paris 8 (Vincennes-Saint-Denis)
Université Bordeaux 3
Université Stendhal, Grenoble 3
Université de Poitier
Με την υποστήριξη: Maison des Sciences de l'Homme Paris Nord
Παρίσι, 18 Ιανουαρίου 2010

 

Περίληψη

Στην ανακοίνωση αυτή, εξετάζεται κριτικά η έννοια της μουσικής βιομηχανίας και περιγράφονται μερικές πρόσφατες τάσεις στην εξέλιξη της βιομηχανίας των ηχογραφημάτων ως συστατικού στοιχείου ενός ευρύτερου συστήματος – εκείνου των μουσικών βιομηχανιών. Ένα βασικό επιχείρημα της ανακοίνωσης είναι ότι για να κατανοηθούν οι εξελίξεις των τελευταίων δεκαετιών και η κρίση της βιομηχανίας των ηχογραφημάτων, η τελευταία θα πρέπει να εξεταστεί από μία αρκετά ευρύτερη οπτική η οποία περιλαμβάνει αφενός τη διαδικασία της δημιουργικής καταστροφής στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης, όπως την ανέλυσε ο Tyler Cowen, και αφετέρου τις έξι πτυχές της παραγωγής πολιτισμού γενικά, όπως τις ανέλυσε ο Richard Peterson.

Από την οπτική αυτή, λαμβάνονται υπόψη - όσο αυτό είναι δυνατό σε μία ανακοίνωση - ορισμένα βασικά δεδομένα που αφορούν την βιομηχανία ηχογραφημάτων στην Ελλάδα και περιγράφονται οι πρόσφατες τάσεις που παρουσιάζει. Παρουσιάζονται, επίσης, ορισμένες ιδιαιτερότητες της ελληνικής περίπτωσης και συσχετίζονται με τα χαρακτηριστικά της συμβολικής παραγωγής στην καπιταλιστική περιφέρεια, αλλά και γενικότερα. Οι αδυναμίες που παρουσιάζει η έρευνα για τις μουσικές βιομηχανίες στην Ελλάδα εξηγούνται με βάση την επίδραση πολιτικών και οικονομικών παραγόντων και συζητείται η τεχνοφοβική στάση της βιομηχανίας ηχογραφημάτων. Στην ανακοίνωση υποστηρίζεται ότι – σε αντίθεση με τη ρητορική του κλάδου των ηχογραφημάτων – η τρέχουσα κρίση, μάλλον είναι κρίση ενός επιμέρους τομέα σε έναν από τους κλάδους των μουσικών βιομηχανιών. Εκείνο που η βιομηχανία των ηχογραφημάτων βιώνει ως καταστροφή – υποστηρίζεται στην ανακοίνωση – μπορεί να αποτελεί δημιουργική καταστροφή για το σύστημα των μουσικών βιομηχανιών, για τους δημιουργούς και τα ακροατήρια.

Τέλος, η ανακοίνωση καταλήγει ότι η επένδυση στην αναζήτηση και την έρευνα νέων μοντέλων, αντί της επένδυσης σε δικαστικές διαμάχες και σε πολέμους κατά της τεχνολογίας – όπως έχει κάνει η βιομηχανία των ηχογραφημάτων στη διάρκεια του εικοστού αιώνα – θα μπορούσε να είναι πιο αποτελεσματική, δίνοντας ακόμη και τη δυνατότητα να βρεθεί διέξοδος από το λαβύρινθο της τρέχουσας δημιουργικής καταστροφής.