Στην ανακοίνωση αυτή αναλύονται κοινωνιολογικά η αντιπαλότητα και η εχθρότητα ανάμεσα στα ποικίλα φιλοσοφικά συστήματα. Οι βασικές μεθοδολογικές προϋποθέσεις της ανάλυσης συνίστανται στην παραδοχή ότι η κοινωνική δέσμευση των φιλοσοφικών συστημάτων είναι αναπόφευκτη. Στηρίζεται επίσης στην παραδοχή ότι αν και τα συστήματα αυτά είναι σχετικά αυτόνομα από τα εκάστοτε κοινωνικά σύνολα, ωστόσο δεν παύουν να αποτελούν ιδεολογική τους έκφραση. Αναγκαία προϋπόθεση για τη μετατροπή της αντιπαλότητας σε εχθρότητα και το αντίστροφο είναι η μεταβολή του κοινωνικού πλαισίου στο οποίο εμφανίζονται και εξελίσσονται τα εκάστοτε φιλοσοφικά συστήματα. Η ανακοίνωση συμβάλλει στην κοινωνιολογική ανάλυση των φιλοσοφικών αντιπαραθέσεων.
Οι διεθνείς κατατάξεις των ΑΕΙ παρουσιάζονται στο δημόσιο λόγο τροφοδοτώντας την επιχειρηματολογία για τη λήψη αποφάσεων για την ανώτατη εκπαίδευση. Στην ανακοίνωση εξετάζεται η ανακατασκευή των διεθνών συστημάτων κατάταξης και η αναπαράστασή τους από τα ΜΜΕ. Χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της κριτικής ανάλυσης λόγου, αλλά και μετρήσεις της ενημερωδιασκεδαστικής σύγκλισης, δεικτών για τη μέτρηση της αμεροληψίας και της πληρότητας, εξετάζονται σε δείγμα δημοσιογραφικής αρθρογραφίας οι τρόποι με τους οποίους η παρουσίαση των διεθνών κατατάξεων συγκροτεί μια αρνητική εικόνα για τα ΑΕΙ καλλιεργώντας στερεότυπα για την έννοια της επιτυχίας στο ακαδημαϊκό πεδίο.
Τα κίνητρα αποτελούν τις δυνάμεις οι οποίες βρίσκεται πίσω από όλες τις ανθρώπινες συμπεριφορές και λειτουργούν ως εσωτερικοί παράγοντες, προκαλώντας, κατευθύνοντας και οδηγώντας σε ολοκλήρωση τις δραστηριότητες των ατόμων. Οι κρίσιμες λειτουργίες τους στον τομέα της πολιτιστικής κατανάλωσης δεν έχουν ακόμη μελετηθεί σε βάθος.
Το άρθρο εξετάζει ευρήματα σχετικών ερευνών, εστιάζοντας στις κλίμακες μέτρησης που χρησιμοποιούνται για να προσδιοριστούν τα βασικά κίνητρα της πολιτιστικής κατανάλωσης και διερευνά τις θεωρίες που έχουν αναπτυχθεί για να ερμηνευθούν τα κίνητρα των ατόμων που "καταναλώνουν" πολιτιστικά αγαθά. Πρόκειται για ανασκόπηση 94 ερευνητικών άρθρων που δημοσιεύτηκαν στην αγγλόφωνη επιστημονική αρθρογραφία, όπου συγκρίνονται και εξετάζονται οι κλίμακες μέτρησης, αλλά και οι έρευνες σε αυτόν τον τομέα των πολιτισμικών σπουδών.
Τα συμπεράσματα της μελέτης μπορούν να αξιοποιηθούν ως οδηγός αναφοράς των ερευνών που έχουν πραγματοποιηθεί σχετικά με τα κίνητρα της πολιτιστικής κατανάλωσης. Η μελέτη προτείνει ότι χρειάζεται μια γενική κλίμακα για τη μέτρηση των κινήτρων της πολιτιστικής κατανάλωσης που θα μπορούσε να δημιουργηθεί με την υιοθέτηση ποσοτικών και ποιοτικών εργαλείων. Τέλος, πραγματεύεται τους περιορισμούς της ανάλυσης αυτής και διατυπώνει ορισμένες προτάσεις για τις μελλοντικές έρευνες.
Στο κεφάλαιο αυτό – το οποίο προορίζεται για φοιτητές προπτυχιακού επιπέδου – εξετάζεται από κοινωνιολογική άποψη η πολύπλευρη αλληλεπίδραση του πεδίου της πολιτικής με εκείνο των μέσων μαζικής επικοινωνίας. Παρουσιάζονται συνοπτικά οι βασικές αρχές της κοινωνιολογικής θεωρίας και της έρευνας σχετικά με την πολιτική επικοινωνία, τη δημόσια σφαίρα και την κοινή γνώμη. Αναλύονται τόσο η τεχνικά διαμεσολαβημένη πολιτική επικοινωνία, όσο και η πολιτική σημασία των μέσων μαζικής επικοινωνίας και περιγράφεται η εξέλιξή τους. Παρουσιάζονται οι βασικές θεωρίες για την επιρροή των μαζικών μέσων στις πολιτικές διεργασίες και την κοινή γνώμη.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη σημασία που έχουν τα μέσα μαζικής επικοινωνίας για τη λειτουργία της δημοκρατίας και η στενή τους σχέση και αλληλεπίδραση με το πολιτικό και οικονομικό σύστημα. Αναδεικνύονται ιδιαίτερα οι ειδικές επιδράσεις των μαζικών μέσων σε σχέση με τις λειτουργίες και δυσλειτουργίες των συστημάτων αυτών, λαμβάνοντας υπόψη τη συμβολή τους στις κοινωνικές διεργασίες κατά την περίοδο της ύφεσης και των κοινωνικών μεταβολών στην περίπτωση της Ελλάδας, καθώς και ορισμένες περιπτώσεις που αφορούν τα νέα μέσα, όπως την περίπτωση Wikileaks και την περίπτωση της Αραβικής Άνοιξης.
Στο κεφάλαιο αυτό – το οποίο προορίζεται για φοιτητές προπτυχιακού επιπέδου – το κράτος και η ιδιότητα του πολίτη εξετάζονται από την άποψη των επιδράσεων και των συνεπειών της παγκοσμιοποίησης και στο πλαίσιο των σημαντικότερων κοινωνιολογικών απόψεων για τα ζητήματα αυτά. Περιγράφονται οι βασικές διαστάσεις της παγκοσμιοποίησης και οι συνέπειές της για το κράτος και την ιδιότητα του πολίτη. Παρουσιάζονται οι κυριότερες θεωρίες για το φαινόμενο της παγκοσμιοποίησης και οι διαφορετικές προσεγγίσεις για την ανάλυση και την κατανόησή του.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις μεταβολές που επέρχονται στις λειτουργίες του έθνους-κράτους, αλλά και στις αντιλήψεις για την εθνική κυριαρχία και την ιδιότητα του πολίτη στις συνθήκες όπου η αλληλεξάρτηση, οι σχέσεις και οι αλληλεπιδράσεις μεταξύ διαφορετικών κρατών και κοινωνιών εντείνονται σε πρωτοφανές επίπεδο. Λαμβάνεται υπόψη η πρωτοφανής σύμπτυξη του χρόνου και του χώρου, καθώς οι ροές αγαθών, κεφαλαίων, ανθρώπων, τεχνολογιών, γνώσης και πληροφορίας επιταχύνονται.
Η συμπύκνωση αυτή γίνεται με τέτοιο τρόπο, που η έννοια της επικράτειας – θεμελιώδης για την παραδοσιακή φιλελεύθερη αντίληψη για το κράτος και την ιδιότητα του πολίτη – αποκτά νέο περιεχόμενο, και η εξέλιξη αυτή αναλύεται επίσης σε αυτό το κεφάλαιο. Τέλος, εξετάζονται οι θεσμικές και οργανωτικές διαστάσεις της παγκόσμιας πολιτικής και διακυβέρνησης και παρουσιάζεται η συζήτηση για τις διαφορετικές μορφές παγκοσμιοποίησης και παγκόσμιας διακυβέρνησης.