Maria Manolika, Alexandros Baltzis

Άρθρο στο επιστημονικό περιοδικό με κριτές:
Psychology of Music, 50(2), 596–610 [2022]
DOI: 10.1177/03057356211005850

 

Περίληψη

Πολλές έρευνες δείχνουν ότι οι άνθρωποι κατά κανόνα προτιμούν τους τύπους μουσικής που αναδεικνύουν την εικόνα για τον εαυτό τους, την οποία επιθυμούν να δείχνουν στους άλλους. Ωστόσο, η γνώση για τη διαδικασία μέσω της οποίας προσωπικά χαρακτηριστικά των ακροατών - όπως οι αξίες στις οποίες πιστεύουν - μπορεί να επηρεάζουν τις μουσικές προτιμήσεις, είναι πιο περιορισμένη. Αυτή η μελέτη εξέτασε τη σχέση ανάμεσα στις κοινωνικές αξίες και τις μουσικές προτιμήσεις των ακροατών, λαμβάνοντας υπόψη τις διάφορες χρήσεις της μουσικής που μπορεί να μεσολαβούν για τη σχέση αυτή. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 364 συμμετεχόντων.

Οι αναλύσεις πολλαπλής παλινδρόμησης έδειξαν ότι οι κοινωνικές αξίες συμβάλλουν διαφοροποιημένα στην πρόβλεψη των μουσικών προτιμήσεων. Διαπιστώθηκε, επίσης, ότι η γνωστική χρήση της μουσικής μεσολαβεί εν μέρει για τη σχέση ανάμεσα στη δεκτικότητα σε αλλαγές των αξιών και τις μουσικές προτιμήσεις, καθώς βρέθηκε θετική συσχέτιση ανάμεσα σε αυτό το χαρακτηριστικό και δομές μουσικής προτίμησης που μπορούν να προσδιοριστούν ως πολύπλοκες και εναντιωματικές. Επιπλέον, βρέθηκε ότι η συναισθηματική χρήση της μουσικής μεσολαβεί για τη σχέση ανάμεσα αφενός στις αξίες της συντήρησης και της αυτοϋπέρβασης, και αφετέρου την προτίμηση για μουσική που εκφράζει θετικά συναισθήματα.

Τα ευρήματα αυτά, δείχνουν ότι είναι σημαντικό να λαμβάνονται υπόψη οι συγκεκριμένες χρήσεις της μουσικής ως διαμεσολαβητική μεταβλητή, όταν εξετάζεται η σχέση ανάμεσα στις μουσικές προτιμήσεις και τις αξίες στις οποίες πιστεύουν οι ακροατές της.

 

Maria Manolika, Alexandros Baltzis

Άρθρο στο επιστημονικό περιοδικό με κριτές:
Empirical Studies of the Arts, 40(1), 37–56 [2022]
DOI: 10.1177/0276237420979569

 

Περίληψη

Με δεδομένη την παρουσία τεχνών σε όλες τις ανθρώπινες κοινωνίες, τίθεται το ερώτημα γιατί η συμμετοχή των ανθρώπων σε καλλιτεχνικές εκδηλώσεις παρουσιάζει τόσο μεγάλη ποικιλία. Για να απαντηθεί το ερώτημα, εξετάστηκαν δημογραφικά δεδομένα και κίνητρα ως μεταβλητές που προβλέπουν τη συμμετοχή, σε δείγμα 480 συμμετεχόντων. Επίσης, διερευνήθηκε αν διαπιστώνονται στατιστικά σημαντικές διαφορές μεταξύ των συμμετεχόντων, ανάλογα με το είδος του χώρου και της τέχνης (αίθουσα συναυλιών, μουσείο, θέατρο, κινηματογράφος). Η ανάλυση μέσω τακτικής λογιστικής παλινδρόμησης, ανέδειξε το εισόδημα, την ψυχαγωγία και το ενδιαφέρον για την ίδια την τέχνη ως προγνωστικούς παράγοντες της παρακολούθησης καλλιτεχνικών εκδηλώσεων. Όπως διαπιστώθηκε, το μεγαλύτερο εισόδημα οδηγεί σε μεγαλύτερη συμμετοχή σε αρκετές μορφές τέχνης.

Στη συνέχεια, οι αναλύσεις έδειξαν σημαντικές διαφορές ως προς τα δημογραφικά χαρακτηριστικά και τη συμπεριφορά των συμμετεχόντων, ανάμεσα στους ακροατές αίθουσας συναυλιών, του επισκέπτες μουσείων, τους θεατές κινηματογραφικών ταινιών και θεατρικών έργων. Όλα αυτά τα ευρήματα δείχνουν ότι η συμπεριφορά του κοινού είναι επιλεκτική και υποκινείται από την επίγνωση των μοναδικών αναγκών κάθε ατόμου. Από την άποψη της πρακτικής αξίας και εφαρμογής, η επαρκής γνώση του τρόπου με τον οποίο λειτουργούν οι άνθρωποι, βοηθά τους πολιτιστικούς διαχειριστές να προσελκύουν νέα ακροατήρια, χωρίς παράλληλα να υποβαθμίζουν τη σημασία των καλλιτεχνικών, πολιτιστικών και παιδαγωγικών τους στόχων.

 

Αθανασία Καραστογιάννη, Παναγιώτης Σπηλιόπουλος, Νικόλαος Τσιγγίλης, Αλέξανδρος Μπαλτζής

Σύγχρονα και Εναλλακτικά Μοντέλα Ανάπτυξης της Αθλητικής Βιομηχανίας
20ό Συνέδριο Διοίκησης Αθλητισμού & Αναψυχής
Ελληνική Επιστημονική Εταιρεία Διοίκησης Αθλητισμού & Αναψυχής (ΕλλΕΕΔΑΑ)
Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ) ΑΠΘ
Εργαστήριο Διοίκησης Αθλητισμού Τουρισμού & Αναψυχής του ΤΕΦΑΑ ΑΠΘ
Θεσσαλονίκη, 24-26 Ιανουαρίου 2020

 

Περίληψη

Η ανακοίνωση παρουσιάζει τα αποτελέσματα εμπειρικής έρευνας με σκοπό να διαπιστωθούν ο βαθμός και η έκταση στην οποία οι αθλητικοί συντάκτες, με την ιδιότητα του «πυλωρού» της ειδησεογραφίας, χρησιμοποιούν το πληροφοριακό υλικό που τους παρέχεται από τα τμήματα επικοινωνίας των Καλαθοσφαιρικών Ανώνυμων Εταιρειών (ΚΑΕ) της Αττικής, με ποιον τρόπο, και κατά πόσο αυτό επηρεάζει τη θεματολογία των αθλητικών μέσων επικοινωνίας (κατ’ επέκταση και του κοινού). Η μέθοδος που ακολουθήθηκε ήταν αυτή της ποιοτικής έρευνας, με εργαλείο την ατομική συνέντευξη βάθους. Το δείγμα αποτέλεσαν τέσσερις δημοσιογράφοι και δύο υπεύθυνοι επικοινωνίας που εργάζονταν σε ΚΑΕ και μέσα επικοινωνίας, με έδρα την Αττική.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι δύο πλευρές έχουν μία εύθραυστη συμβιωτική σχέση αλληλεξάρτησης, που είναι μάλλον επιφανειακή, και η οποία πολλές φορές κλονίζεται από δυσπιστία και προβλήματα, ενώ προκύπτει κυρίως από λειτουργικές ανάγκες και συμφέροντα των αθλητικών οργανισμών. Συμπερασματικά, οι ΚΑΕ της Αττικής καθορίζουν σε σημαντικό βαθμό το καθημερινό θεματολόγιο των μέσων της αθλητικής ειδησεογραφίας.

 

 

Αλέξανδρος Μπαλτζής, Νικόλαος Τσιγγίλης

Έκθεση έρευνας
Τμήμα Δημοσιογραφίας & ΜΜΕ ΑΠΘ
Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MOMus)
Έτος έκδοσης: 2020
ISBN: 978-618-5426-07-1
Πλήρες κείμενο: https://backend.momus.gr/sites/default/files/2023-11/ereunaweb_teliki.pdf

 

Περίληψη

Η έκθεση παρουσιάζει τα αποτελέσματα από την πρώτη ποσοτική έρευνα για τους εικαστικούς καλλιτέχνες στη χώρα μας, η οποία πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τον Μητροπολιτικό Οργανισμό Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MOMus). Περιλαμβάνει πέντε θεματικές ενότητες: δημογραφικά χαρακτηριστικά και κοινωνική σύνθεση, εκπαίδευση (καλλιτεχνική και μη καλλιτεχνική), επαγγελματικό και εργασιακό προφίλ, συνθήκες εργασίας και συνθήκες διαβίωσης, καθώς και ερωτήσεις αναφορικά με απόψεις και αναπαραστάσεις των εικαστικών (βαθμός ικανοποίησης και αισιοδοξίας, και άλλες).

Στην έρευνα έλαβαν μέρος 591 εικαστικοί καλλιτέχνες (38% άνδρες, 62% γυναίκες), η ηλικία των οποίων κυμαίνεται κυρίως από 32 έως 57 ετών. Με διάστημα εμπιστοσύνης 95%, το περιθώριο σφάλματος υπολογίζεται στο ±3,82%. Στο συγκεκριμένο δείγμα αντιπροσωπεύονται όλα τα στάδια της κοινωνικής και εργασιακής διαδρομής, ενώ το ερωτηματολόγιο κάλυψε όλες τις διαστάσεις των συνθηκών εργασίας και διαβίωσης, υιοθετώντας κατάλληλα προσαρμοσμένες και εμπλουτισμένες τις μεθόδους που εφαρμόζονται σε παρόμοιες έρευνες τόσο σε άλλες χώρες, όσο και από διεθνείς οργανισμούς και τη EUROSTAT.

Τα ευρήματα συνάδουν με αποτελέσματα ερευνών σε άλλες αναπτυγμένες χώρες, όπου διαπιστώνεται ότι οι εικαστικοί καλλιτέχνες ανήκουν στις λιγότερο ευνοημένες και ευάλωτες κοινωνικές κατηγορίες, καθώς εργάζονται κάτω από ιδιαίτερα δυσμενείς συνθήκες και έχουν αξιοσημείωτα χαμηλά εισοδήματα, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για πληθυσμό με αρκετά υψηλή ειδίκευση, ο οποίος εκτός από τις καλλιτεχνικές, συνήθως έχει και άλλες πανεπιστημιακές σπουδές και είναι ιδιαίτερα γλωσσομαθής. Από την έρευνα προκύπτει ότι η θεσμική κατοχύρωση και η προστασία της εργασίας και του έργου των εικαστικών καλλιτεχνών, χρειάζονται ουσιαστική αναθεώρηση και αναβάθμιση.

 

Maria Manolika, Alexandros Baltzis

Άρθρο στο επιστημονικό περιοδικό με κριτές:
International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 2020, τεύχος 25(1): e1640
DOI: 10.1002/nvsm.1640

 

Περίληψη

Παρόλο που υπάρχει ένα αρκετά καλά αναπτυγμένο ερευνητικό πλαίσιο το οποίο περιγράφει διάφορα κίνητρα της συμπεριφοράς ως προς την πολιτισμική κατανάλωση, οι περισσότερες έρευνες δεν στηρίζονται σε ένα ιδιαίτερο θεωρητικό υπόβαθρο, σε μία ή περισσότερες ειδικές θεωρίες. Για καλύψει αυτό το κενό, η μελέτη αυτή στηρίζεται σε τρεις ψυχολογικές προσεγγίσεις και στα ευρήματα από προηγούμενες έρευνες, με στόχο να ανιχνεύσει τα κίνητρα που ωθούν στην κατανάλωση ποικίλων πολιτιστικών αγαθών και υπηρεσιών (όπως είναι π.χ. τα βιβλία, η ηχογραφημένη μουσική, τα ιστορικά μνημεία, οι φεστιβαλικές εκδηλώσεις, κ.λπ.). Για να διευρύνει περαιτέρω τις σχετικές μελέτες, η έρευνα αυτή προτείνει μια ιεραρχική δομή των αναγκών των καταναλωτών και εξετάζει τις διαφορές κινήτρων της συμπεριφοράς της πολιτιστικής κατανάλωσης που μπορεί να οφείλονται και σε ορισμένες δημογραφικές μεταβλητές (φύλο και ηλικία).

Για να επιβεβαιωθεί η δομή των κινήτρων της πολιτιστικής κατανάλωσης, υιοθετήθηκε ένα μοντέλο δομικών εξισώσεων, το οποίο περιλαμβάνει έξι κατηγορίες κινήτρων (ψυχαγωγία, απόδραση, καλλιτεχνική διερεύνηση, μάθηση/περιέργεια, οικογενειακή εγγύτητα και κοινωνικοποίηση). Οι κατηγορίες αυτές περιγράφουν επαρκώς τις ατομικές ανάγκες. Επιπλέον, αυτές οι κατηγορίες κινήτρων μπορούν να ταξινομηθούν σε τρεις τύπους ανώτερης τάξης (συναισθηματικά, γνωστικά και κοινωνικά κίνητρα). Η ανάλυση, δείχνει επίσης ότι υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των κινήτρων, ανάλογα με την πολιτιστική συμμετοχή και ορισμένες δημογραφικές μεταβλητές.

Τα ευρήματα αυτά δεν έχουν ενδιαφέρον μόνο από ακαδημαϊκή άποψη, αλλά μπορούν να αξιοποιηθούν επίσης από επαγγελματίες στους κλάδους των τεχνών και του πολιτισμού, οι οποίοι θα ήθελαν να αναπτύξουν περισσότερο αποτελεσματικές στρατηγικές μάρκετινγκ, να αυξήσουν την ικανοποίηση του κοινού στο οποίο απευθύνονται και να δημιουργήσουν ευνοϊκότερες προϋποθέσεις ώστε να επιτύχουν τους όποιους οικονομικούς τους στόχους.