Maria Manolika, Alexandros Baltzis, Nikolaos Tsigilis

Άρθρο στο επιστημονικό περιοδικό με κριτές:
American Journal of Applied Psychology, 2015, τεύχος 3(1): 1-5
DOI: 10.12691/ajap-3-1-1

 

Περίληψη

Τα κίνητρα αποτελούν τις δυνάμεις οι οποίες βρίσκεται πίσω από όλες τις ανθρώπινες συμπεριφορές και λειτουργούν ως εσωτερικοί παράγοντες, προκαλώντας, κατευθύνοντας και οδηγώντας σε ολοκλήρωση τις δραστηριότητες των ατόμων. Οι κρίσιμες λειτουργίες τους στον τομέα της πολιτιστικής κατανάλωσης δεν έχουν ακόμη μελετηθεί σε βάθος.

Το άρθρο εξετάζει ευρήματα σχετικών ερευνών, εστιάζοντας στις κλίμακες μέτρησης που χρησιμοποιούνται για να προσδιοριστούν τα βασικά κίνητρα της πολιτιστικής κατανάλωσης και διερευνά τις θεωρίες που έχουν αναπτυχθεί για να ερμηνευθούν τα κίνητρα των ατόμων που "καταναλώνουν" πολιτιστικά αγαθά. Πρόκειται για ανασκόπηση 94 ερευνητικών άρθρων που δημοσιεύτηκαν στην αγγλόφωνη επιστημονική αρθρογραφία, όπου συγκρίνονται και εξετάζονται οι κλίμακες μέτρησης, αλλά και οι έρευνες σε αυτόν τον τομέα των πολιτισμικών σπουδών.

Τα συμπεράσματα της μελέτης μπορούν να αξιοποιηθούν ως οδηγός αναφοράς των ερευνών που έχουν πραγματοποιηθεί σχετικά με τα κίνητρα της πολιτιστικής κατανάλωσης. Η μελέτη προτείνει ότι χρειάζεται μια γενική κλίμακα για τη μέτρηση των κινήτρων της πολιτιστικής κατανάλωσης που θα μπορούσε να δημιουργηθεί με την υιοθέτηση ποσοτικών και ποιοτικών εργαλείων. Τέλος, πραγματεύεται τους περιορισμούς της ανάλυσης αυτής και διατυπώνει ορισμένες προτάσεις για τις μελλοντικές έρευνες.