Alexandros Baltzis, Maria Manolika, Antonis Gardikiotis

World Media Economics & Management Conference 2012
Διεθνές επιστημονικό συνέδριο

Τμήμα Δημοσιογραφίας & ΜΜΕ ΑΠΘ
Σχολή Οικονομικών, Νομικών και Πολιτικών Επιστημών ΑΠΘ
Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών
Θεσσαλονίκη, 23-27 Μαΐου 2012

 

Περίληψη

Παρουσιάζονται τα βασικά σημεία εμπειρικής έρευνας με αντικείμενο τις χρήσεις της μουσικής από το φοιτητικό πληθυσμό ενός περιφερειακού αστικού κέντρου που είναι η Αλεξανδρούπολη. Πρόκειται για ποσοτική έρευνα σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 400 ατόμων, η οποία ανιχνεύει ορισμένους από τους παράγοντες που επηρεάζουν τις διαφορετικές χρήσεις του συγκεκριμένου πολιτιστικού αγαθού. Όπως έδειξε η βιβλιογραφική επισκόπηση, ελάχιστες έρευνες εξετάζουν την επιρροή που ασκούν τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας και οι κοινωνικές αξίες στην πολιτισμική κατανάλωση. Για το λόγο αυτό, συμπεριλήφθηκαν στους παράγοντες οι οποίοι εξετάστηκαν, μαζί με τις μεταβλητές του φύλου και της κατεύθυνσης των σπουδών (τμήματος φοίτησης).

Οι κοινωνικές αξίες διερευνήθηκαν με μία συντομευμένη εκδοχή της Έρευνας Αξιών του Schwartz, ενώ τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας με την κλίμακα BFI. Οι στατιστικές αναλύσεις των δεδομένων που συλλέχθηκαν (διερευνητική παραγοντική ανάλυση και ιεραρχική παλινδρόμηση), επιβεβαίωσαν τις υποθέσεις σύμφωνα με τις οποίες:

  1. Η παραγωγή δεικτών για την ανίχνευση των διαφορετικών χρήσεων αποκαλύπτει περισσότερες χρήσεις από όσες εντοπίζονται στην υπάρχουσα βιβλιογραφία.
  2. Οι κοινωνικές αξίες επηρεάζουν τις χρήσεις της μουσικής.
  3. Οι ατομικές διαφορές, που ανιχνεύονται με τη διερεύνηση των χαρακτηριστικών της προσωπικότητας, συμβάλλουν στην πρόβλεψη των διαφορετικών χρήσεων του συγκεκριμένου πολιτιστικού αγαθού.
  4. Ο προσανατολισμός προς τις θετικές ή κοινωνικές επιστήμες επηρεάζει τις διαφορετικές χρήσεις.
  5. Το φύλο αποτελεί επίσης έναν από τους παράγοντες που συμβάλλουν στην πρόβλεψη των διαφορετικών χρήσεων της μουσικής.

Τέλος, παρουσιάζονται τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας, τα οποία αναδεικνύουν τον πολυδιάστατο χαρακτήρα της πολιτισμικής κατανάλωσης και την ανάγκη να αναπτυχθούν ανάλογες έρευνες με αντικείμενο διαφορετικές κατηγορίες πολιτιστικών αγαθών.