2nd European Communication Conference
Διεθνές επιστημονικό συνέδριο

European Communication Research and Education Association (ECREA)
Universitat Autònoma de Barcelona
Βαρκελώνη, 25-28 Νοεμβρίου 2008

 

Περίληψη

Παρουσιάζονται τα αποτελέσματα διερευνητικής μελέτης με αντικείμενο την ποικιλία περιεχομένου στο μουσικό ραδιόφωνο της ελληνικής περιφέρειας, δηλαδή σε μια σχετικά μικρή αγορά, αναλύοντας το ρεπερτόριο που προωθήθηκε πιο έντονα σε μία σύντομη χρονική περίοδο. Πρόκειται για την πρώτη μελέτη του είδους στην Ελλάδα, η οποία στηρίζεται σε πρωτογενή δεδομένα και εστιάζει στην ανάλυση της παρεχόμενης ποικιλίας.

Αναλύεται ένα δείγμα 563 τραγουδιών που μεταδόθηκαν από 57 ραδιοσταθμούς σε 28 νομούς της χώρας, από την άποψη της πολλαπλότητας, της ισορροπίας και της ανομοιότητας που είναι οι τρεις διαστάσεις της ποικιλίας. Για την ανάλυση χρησιμοποιήθηκαν ο δείκτης D του Simpson, η καμπύλη Lorenz και ο συντελεστής Gini. Προκειμένου να γίνει σύγκριση με το ρεπερτόριο που προώθησε κατά την ίδια περίοδο η βιομηχανία ηχογραφημάτων, το δείγμα αντιπαραβλήθηκε με τους δείκτες της μουσικής αγοράς τους οποίους δημοσίευσε η ελληνική IFPI πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την περίοδο της εκπομπής.

Η ανάλυση των αποτελεσμάτων δείχνει ότι αν και δεν υπάρχει σημαντική συσχέτιση ανάμεσα στο περιεχόμενο που προωθεί το περιφερειακό ραδιόφωνο και εκείνο της βιομηχανίας ηχογραφημάτων ως προς τους καλλιτέχνες και τα άλμπουμ, τα δύο μέσα επικοινωνίας είναι συναφή από την άποψη της λιγότερης ποικιλίας σε ό,τι αφορά τα μουσικά είδη, τις γλώσσες και τις χώρες που εκπροσωπούνται στο ρεπερτόριό τους. Από την άποψη αυτή, προέκυψαν σαφείς ενδείξεις ότι οι πολιτισμικές ανάγκες ορισμένων κοινωνικών κατηγοριών δεν ικανοποιούνται επαρκώς. Πάντως, η ποικιλία περιεχομένου βρέθηκε μεγαλύτερη στους δείκτες της μουσικής αγοράς, δηλαδή στη βιομηχανία ηχογραφημάτων, όπου ο βαθμός συγκέντρωσης είναι πολύ μεγαλύτερος σε σύγκριση με το ραδιόφωνο. Τέλος, καθώς πρόκειται για διερευνητική μελέτη, αναφέρονται οι περιορισμοί της έρευνας και οι μελλοντικές της κατευθύνσεις.