Maria Manolika, Alexandros Baltzis

Άρθρο στο επιστημονικό περιοδικό με κριτές:
Psychology of Music, 50(2), 596–610 [2022]
DOI: 10.1177/03057356211005850

 

Περίληψη

Πολλές έρευνες δείχνουν ότι οι άνθρωποι κατά κανόνα προτιμούν τους τύπους μουσικής που αναδεικνύουν την εικόνα για τον εαυτό τους, την οποία επιθυμούν να δείχνουν στους άλλους. Ωστόσο, η γνώση για τη διαδικασία μέσω της οποίας προσωπικά χαρακτηριστικά των ακροατών - όπως οι αξίες στις οποίες πιστεύουν - μπορεί να επηρεάζουν τις μουσικές προτιμήσεις, είναι πιο περιορισμένη. Αυτή η μελέτη εξέτασε τη σχέση ανάμεσα στις κοινωνικές αξίες και τις μουσικές προτιμήσεις των ακροατών, λαμβάνοντας υπόψη τις διάφορες χρήσεις της μουσικής που μπορεί να μεσολαβούν για τη σχέση αυτή. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 364 συμμετεχόντων.

Οι αναλύσεις πολλαπλής παλινδρόμησης έδειξαν ότι οι κοινωνικές αξίες συμβάλλουν διαφοροποιημένα στην πρόβλεψη των μουσικών προτιμήσεων. Διαπιστώθηκε, επίσης, ότι η γνωστική χρήση της μουσικής μεσολαβεί εν μέρει για τη σχέση ανάμεσα στη δεκτικότητα σε αλλαγές των αξιών και τις μουσικές προτιμήσεις, καθώς βρέθηκε θετική συσχέτιση ανάμεσα σε αυτό το χαρακτηριστικό και δομές μουσικής προτίμησης που μπορούν να προσδιοριστούν ως πολύπλοκες και εναντιωματικές. Επιπλέον, βρέθηκε ότι η συναισθηματική χρήση της μουσικής μεσολαβεί για τη σχέση ανάμεσα αφενός στις αξίες της συντήρησης και της αυτοϋπέρβασης, και αφετέρου την προτίμηση για μουσική που εκφράζει θετικά συναισθήματα.

Τα ευρήματα αυτά, δείχνουν ότι είναι σημαντικό να λαμβάνονται υπόψη οι συγκεκριμένες χρήσεις της μουσικής ως διαμεσολαβητική μεταβλητή, όταν εξετάζεται η σχέση ανάμεσα στις μουσικές προτιμήσεις και τις αξίες στις οποίες πιστεύουν οι ακροατές της.